
© 2025
All Publications by Kalijaga Journal of Communication are licensed under a Creative 
Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Kalijaga Journal of Communication, 
Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32, DOI: https://doi.org/10.14421/kjc.71.01.2025

ISSN (e): 2685-1334; ISSN (p): 2775-1414, http://ejournal.uin-suka.ac.id/dakwah/kjc/index 

The Development of Indonesian Press Freedom in 
the Period of Old Order (1950-1965)

Andi Sebastian(a), Ardi Tri Yuwono(b), Pieter-Jan Clumpers(c), Mustafa Basara(d)

(a)Institut Agama Islam Negeri Kediri, Kediri, Indonesia, (b)Universitas Nusan-
tara PGRI Kediri, Kediri, Indonesia, (c)Erasmus University Rotterdam, Rotter-
dam, Netherlands, (d)Future University in Egypt, New Cairo, Egypt
E-Mail: andisebastian58@gmail.com, arditriyuwono1945@gmail.com, pieter-
clumpers@essb.eur.nl, mustafabasara1287@fue.edu.eg

Freedom of the press is a basic principle that affirms that 
communication and expression through various channels, 
including publications, must be seen as a right that can be 
exercised without restrictions. However, during the Old Order 
period (1950-1965), the condition of the press in Indonesia 
fluctuated. This research aims to explore more deeply about 
press freedom in the Old Order era. The method used in this 
study is a historical method with a qualitative approach. In 
1950-1956, the Indonesian press enjoyed a significant degree 
of freedom, where they could criticize the government through 
the print media. However, starting in 1956, signs of a decline 
in press freedom began to be seen, caused by the Old Order 
government's discomfort with criticism made by the press. In 
1958, the government began to control the press by requiring 
a Printing Permit. When President Soekarno consolidated his 
power and began the era of guided democracy (1959-1965), 
press freedom in Indonesia effectively ended. This resulted in 
the press being under the control of Sukarno's power, although 
the press succeeded in overthrowing the power after the G30S 
incident in 1965.

Keywords: 
Freedom of 
the Press, Old 
Order (1950-
1965), Liberal 
Democracy Period 
(1950-1959),
Guided 
Democracy 
(1959-1965)

A B S T R A C T 



2 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

Introduction
The Old Order in the context of Indonesian history refers to the period 

of Soekarno’s reign which lasted from 1950 to 1965 (Mulyawan, 2015). Press 
freedom in Indonesia has experienced significant dynamics during two important 
periods in Indonesian political history, namely the Liberal Democracy Period 
(1950-1959) and the Guided Democracy Period (1959-1965) (Hanafie & Suryani, 
2011). During the period of liberal democracy, press freedom flourished. Various 
newspapers, magazines, and other print media have sprung up, creating space 
for diverse voices, whether from political parties, social groups, or individuals 
(Anggara, 2013). Print media became a platform for political discussions, criticism 
of the government, and the delivery of people’s aspirations. However, while press 
freedom has progressed, challenges remain. Political instability, competition 
between parties, and social conflicts affect the climate of press freedom in period 
of liberal democracy (Schwarz, 1994). The government in the Liberal Democracy 
period sometimes carried out censorship and restrictions on the media that were 
considered to threaten political stability. However, this period is still considered 
a golden age for the press in Indonesia, where the media plays an active role in 
shaping public opinion (Rowa, 2015).

A significant change occurred when Soekarno announced the implementation 
of Guided Democracy. In this situation, press freedom is subject to quite strict 
restrictions. The media is strictly regulated and media that are contrary to 
government policies or perceived as threatening political stability are often subject 
to censorship, intimidation, or even shutdown. The Soekarno government carried 
the ideology of “Nasakom,” which sought to combine nationalism, religion, and 
communism. In this context, the media tends to function as a means of propaganda, 
supporting the agenda of the Soekarno government, and reducing criticism of 
Soekarno’s power. Although there are still some independent media, the space 
for freedom of expression is shrinking (Suryana et al., 2022).

Different forms of government in the period 1950-1965 (Old Order) had a 
significant impact on the life and development of the press in Indonesia. The press 
serves as a reflection and witness to history at that time. In addition to reporting 
various events that are considered important, the press also provides views and 
attitudes towards the phenomena that occur. In this context, the term “press” 
includes not only newspapers, radio, and news agencies, but also television which 



Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32 3

The Development of Indonesian Press Freedom in the Period of Old Order (1950-1965)

began to be introduced in Indonesia in the early 1960s. The press is one of the 
crucial social institutions, playing a role in conveying news and opinions to the 
public and the government. Therefore, the press institution is often considered the 
fourth democratic force, side by side with the executive, legislative, and judicial 
institutions (Hohenberg, 1968).

Although theoretically the triangular relationship between the press, the 
government, and the public can be seen as a dynamic as well as ideal framework 
of relations. However, in reality, it is the relationship between the press and the 
government that affects the pattern of life as well as freedom of the press in a country 
more. In the context of Indonesia, which had just achieved full independence at 
that time, it was important to understand and analyze the interaction between 
the press as well as the government as state administrators, considering its long-
term impact that would contribute to the pattern of life and freedom of the press 
in the country, especially in the period 1950-1965 in Indonesia (Oetoma, 1987). 
Ironically, the struggle to achieve press freedom during 1950-1965 is still an 
agenda that journalists must fight for. This is due to the fact that press freedom is 
not fully recognized as a proper right, but rather highly dependent on the policies 
of the ruling rulers. Press freedom in Indonesia in 1950-1965 often operates 
on the principle of “opening and closing”, where the space for openness given 
to journalists often depends on the “mood” of the ruler who leads the country 
(Hanazaki, 1998).

Previous research on the development of the press and communication during 
the Old Order period has been discussed by a number of researchers, including: 
(1) The Emergence and Development of the People’s Mind Newspaper until the 
Beginning of the New Order in Bandung (1950-1974) which was researched by 
Ramdhan Budi Prastowo (2017); An Analysis of Political Advertising Ethics in the 
Soekarno Era (1945-1967) which was researched by Mohamad Faiq Rizkiansyah 
Yusuf, Muhamad Gibraltar Kamil, and Daniel Handoko (2024), as well as; The Role 
of the Press Media in the Formation of Public Opinion in the Liberal and Guided 
Democracy Period researched by Dewi Naila Farichatul Izza (2024). However, 
the three studies have not provided a comprehensive analysis of press freedom in 
Indonesia, especially during the Old Order, with a limited focus on newspapers as 
well as less attention paid to other mass media such as radio, television, and film. 
This study offers a more comprehensive historical approach to understanding the 



4 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

development of press freedom in the changing political context during the Old 
Order. Through chronological analysis, this study seeks to identify significant events 
that affect press freedom, including government policies and media responses to 
these policies during the Old Order. Thus, the purpose of this study is to analyze 
the development of press freedom during the Old Order period, as well as the 
factors that influenced the government’s policy towards the media and how the 
media responded to these policies. Therefore, the researcher formulated the title 
of this study, namely the Development of Indonesian Press Freedom in the Old 
Order Period (1950-1965).

The preparation method for the research entitled “The Development of 
Indonesian Press Freedom in the Old Order Period (1950-1965)” began with the 
application of in-depth historical methods to understand the context of past events. 
This research focuses attention on certain aspects, such as important events and the 
impact of Indonesian government policies during the Old Order era on the media. 
The techniques used in this study include a qualitative approach, which allows 
for an in-depth analysis of people’s experiences, as well as a case study approach 
to explore specific phenomena (Creswell, 2012). In addition, historical and mass 
media analysis is applied to understand changes in press freedom over time, such 
as the liberal democracy period (1950-1959) and the guided democracy period 
(1960-1965) in Indonesia. Using data triangulation, this study aims to provide 
a comprehensive understanding of the dynamics of press freedom during the 
period, resulting in significant and relevant findings.

Method
The qualitative approach is a research approach that emphasizes a deep 

understanding of social phenomena through descriptive and interpretive data 
collection (Lune & Berg, 2017). The data analysis process is carried out inductively, 
where the researcher seeks to find patterns and themes that emerge from the data 
that has been collected, while considering the subjectivity that may affect the results 
of the research (Martin, 2023). The qualitative approach provides flexibility that 
allows researchers to adapt the methods used to the situation at hand, resulting 
in deeper and richer insights into the complexity of human behavior as well as 
its social context (Creswell, 2012). One of the methods used in the qualitative 
approach is the historical method (Gorman, 1992).



Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32 5

The Development of Indonesian Press Freedom in the Period of Old Order (1950-1965)

The historical method is a research approach that aims to understand 
and analyze events that occurred in the past through the process of collecting, 
criticizing, and interpreting historical sources (Kuntowijoyo, 2018). Sartono 
Kartodirdjo (1992) identifies four stages in the historical method, namely: (1) 
heuristic, (2) source criticism, (3) interpretation, and (4) historiography. The 
process of historical research generally begins with the collection of historical 
sources known as heuristics. Furthermore, the researcher criticized the historical 
source to assess its reliability and relevance. Afterwards, researchers continue with 
data interpretation, attempting to explain as well as give meaning to the events 
studied, often by considering various perspectives and the social, political, and 
cultural contexts behind them. The last stage is historiography, which includes 
writing history based on sources that have been collected, assessed, selected, 
criticized, and reflects the success of the researcher in the research process. By 
applying this method, researchers can compile historiography that not only presents 
facts, but also explores the meaning and significance of events in social, political, 
and cultural contexts (Gorman, 1992). The ultimate goal of the historical method 
is to provide a deeper understanding of the dynamics of change and continuity 
in society over time, including the development of press freedom in Indonesia 
during the Old Order period (1950-1965).

Results and Discussion

Freedom of Press or Limits of Ethics in Liberal Democracy Period (1950-1957)

The early 1950 can be considered a period of “optimism” in an effort to realize 
“democracy” in Indonesia, considering that previously, after the proclamation of 
independence, the future prospects of democracy still seemed unclear (Ali, 1993). 
After the recognition of sovereignty at the end of 1949, the Indonesian people felt 
the spirit of euphoria related to the meaning of the victory of independence. The 
new Indonesian government, including the president, vice president, political 
party elites, and the army, along with the press, felt the atmosphere marked by 
attitudes, actions, feelings, as well as optimistic outlook on the future. Especially 
for the press, which is an integral part of society, the democratic atmosphere 
at that time was responded to by expressing freedom and articulating interests 
according to their respective orientations. This “democratic-liberal” attitude and 



6 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

view of the press, in the end, is often confronted by the political interests of the 
rulers who want effective government management without much interference, 
especially from the press (Suwirta, 2008).

Life in the period of Liberal Democracy in Indonesia (1950-1959) was marked 
by the freedom for journalists to publish the media. It can be said that anyone 
with financial resources, regardless of social background or political ideology, can 
publish the media, especially newspapers, without the need for permission from 
any party. On the other hand, the Indonesian government at that time also actively 
supported media publishing by providing capital assistance, subsidies for paper, 
printing equipment, and subscriptions for every newspaper published (Sjahril 
& Sjureich, 1971). The Indonesian government support is closely related to the 
need to obtain information and perspectives that support the interests as well as 
political policies of the Indonesian government, in the midst of the dominance 
of the Dutch press and the Chinese press, each of which has its own voice and 
political orientation (Suwirta, 2008).

Precise quantitative data on the press in the 1950 have not yet been fully revealed. 
However, in general it can be concluded that at the beginning of the decade, there 
were between 75 and 104 newspapers in operation, with a circulation ranging from 
400,000 to 630,000 copies. More than half of the newspapers are in Indonesian and 
regional languages, such as Javanese and Sundanese, while the rest are published in 
Dutch and Chinese (Smith, 1986). With Indonesia’s population exceeding 70,000,000 
people, most of whom live in Java, the condition of the press, especially newspapers, 
is still classified as a limited medium, which can only be accessed and utilized by 
the upper middle class, whose number is also relatively small in the social structure 
of Indonesian society. Nevertheless, the role of the press as a source of information 
and social control for the government and society makes it still important in the 
context of the life of the nation and state (Sjahril & Sjureich, 1971).

The condition of the Indonesian press during the liberal democratic period was 
mostly a continuation of the media that emerged during the Indonesian revolution 
before the 1950s, while others were new media that emerged in the 1950s. Some 
of them have even existed since the colonial era, for example, newspapers such as: 
Merdeka, Berita Indonesia, Pedoman, and Indonesia Raya published in Jakarta; 
Kedaulatan Rakjat and Harian Nasional in Yogyakarta; Suara Rakjat and Djawa 
Post in Surabaya; Waspada in Medan; Haluan in Padang; and the Pedoman Rakjat 



Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32 7

The Development of Indonesian Press Freedom in the Period of Old Order (1950-1965)

in Makassar are examples of media published during the Indonesian revolution, 
before 1950s. On the other hand, the media that emerged in the 1950s included 
newspapers, such as: Pikiran Rakjat in Bandung; Suara Merdeka in Semarang; and 
Surabaja Post in Surabaya. Some of the media from the colonial era that were still 
operating in the 1950s include: Pemandangan and Antara in Jakarta; Sipatahunan in 
Bandung, as well as; Suara Umum in Surabaya. The combination of continuity from 
the past and the experience of the Indonesian revolution, as well as the democratic 
atmosphere of the time, made a significant contribution to the dynamic and free 
life as well as perspective of the press in the 1950s (Soebagijo, 1977).

Another striking phenomenon in the world of the press in the period 1950-
1957 was the emergence of newspapers that functioned as a means of communication 
for various political forces. Indonesia in the era of liberal democracy, the life of 
the press was marked by the presence of various political forces originating from 
nationalist, religious, communist, and military groups. Each of these political 
forces has a media that is used for their own interests, such as newspapers Suluh 
Indonesia owned by PNI (Partai Nasional Indonesia); Harian Abadi managed by 
Masyumi (Majelis Syuro Muslimin Indonesia); Duta Masjarakat which belongs 
to NU (Nahdatul Ulama), as well as; Harian Rakjat and Warta Bhakti owned by 
PKI (Partai Komunis Indonesia). In addition, in early 1959, the TNI-AD (Tentara 
Nasional Indonesia-Angkatan Darat) also publishes newspapers, such as Angkatan 
Bersendjata and Berita Yudha. In this context, the news and opinions presented 
by the press can be seen as an extension of the policies and programs carried out 
by the political forces that support them. The rivalry and dynamics between the 
various political forces of the 1950s were also seen in the “pen wars and voice 
wars” that took place among the newspapers they owned (Asrun et al., 2021).

There is also a press that tends to be independent, which means that it 
is not formally tied to a certain political force. In this press category, the term 
personal journalism emerges, namely journalism that clearly expresses the voice 
and attitude that is in line with the thoughts, views, and ideals of the editor-in-
chief (Suwirta, 2004). For example, newspapers Merdeka, Indonesia Raya, and 
Pedoman published in Jakarta in the 1950s cannot be separated from the vision 
and policies carried out by figures, such as Burhanuddin Muhammad Diah, 
Mochtar Lubis, and Rosihan Anwar (Atmakusumah, 1992). The same applies to 
newspapers in other major cities in Java, such as Pikiran Rakjat (Bandung), Suara 



8 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

Merdeka (Semarang), Kedaulatan Rakjat (Yogyakarta), as well as Surabaja Post 
(Surabaya), who are clearly connected with figures such as Djamal Ali, Mohamad 
Hetami, Madikin Wonohito, and Abdul Azis (Soebagijo, 1981). This phenomenon 
is also seen in the press published outside Java, such as the Waspada newspaper 
(Medan), Haluan (Padang), and Pedoman Rakjat (Makassar), which in many ways 
reflects the views and interests of Mohamad Said, Ani Idrus, Kasuma, as well as 
Lazarus Edward Manuhua (Sjahril & Sjureich, 1971). Although it does not ignore 
the contributions of other editorial members, the role of the editor-in-chief in the 
newspaper is very important, since he functions as the captain responsible for the 
direction and journey of the media. The direction taken and the way to achieve 
the desired goals must remain within the policy framework as well as views of 
the editor-in-chief (Gani, 1978).

Regarding newspaper sales in Indonesia in the period 1950-1959, accurate 
data still seems to be difficult to obtain. The year 1957 is often considered the peak 
of press violence in Indonesia, caused by several factors, including nationalization 
and the seizure of Dutch-language newspapers. During that period, there were 96 
Indonesian-language newspapers with a total circulation of 1.022.000 copies. In 
addition, there are 17 Chinese-language newspapers with a circulation of 130.000 
copies. Several English-language newspapers, such as the Indonesian Observer led 
by Herawati Diah and the Times of Indonesia led by Charles Tambu, also came 
with a circulation of around 25.000 copies (Smith, 1986). Below is a table showing 
the conditions of the press that were considered significant during 1950-1959, 
including the estimated number of copies, which have been summarized from 
various sources by researchers.

Newspaper Name Venue and Start of Publication Estimated Amount of Copy
Merdeka Jakarta, 1 October 1945 20.000 copy

Berita Indonesia Jakarta, 29 September 1945 10.000 copy
Pedoman Jakarta, 29 November 1945 48.000 copy

Indonesia Raya Jakarta, 29 December 1945 47.500 copy
Indonesian Observer Jakarta, 1 October 1954 7.500 copy
Times of Indonesia Jakarta, 1952 5.000 copy

Keng Po Jakarta, 1923 39.000 copy
Harian Abadi Jakarta, 2 January 1950 34.000 copy

Suluh Indonesia Jakarta, 1 October 1953 40.000 copy



Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32 9

The Development of Indonesian Press Freedom in the Period of Old Order (1950-1965)

Duta Masjarakat Jakarta, 2 January 1954 15.000 copy
Harian Rakjat Jakarta, 31 January 1951 55.000 copy
Pikiran Rakjat Bandung, 1 June 1950 16.000 copy
Sipatahunan Bandung, 20 April 1923 15.000 copy

Suara Merdeka Semarang, 11 February 1950 5.000 copy
Kedaulatan Rakjat Yogyakarta, 27 September 1945 15.000 copy
Harian Nasional Yogyakarta, 15 November 1946 7.500 copy

Surabaya Post Surabaya, 1 April 1953 15.000 copy
Suara Rakjat Surabaya, 1 October 1945 14.000 copy

Waspada Medan, 11 January 1947 10.000 copy
Haluan Padang, 1 January 1948 7.500 copy

Kalimatan Berdjuang Banjarmasin, 1 November 1946 5.000 copy
Pedoman Rakjat Makassar, 1 March 1947 5.000 copy

Table 1. The number of newspaper tires during 1950-1959 in Indonesia based on the source: 

(Soebagijo, 1977), (Smith, 1986), (Said, 1988), (Harsono, 1997), (Iskantini, 2002).

From the table presented, it can be seen that the average number of 
newspapers in Indonesia in the period 1950-1959 was below 100.000 copies. 
However, it is important to note that the habit of reading newspapers among 
Indonesian people is collective. A single copy of a newspaper is usually read by 
more than two people. Therefore, if a newspaper has as many as 50,000 copies, it 
is likely to have been read by about 200,000 individuals. In addition, the press is 
still considered important by the Indonesian government and people, because it 
presents factual news and opinions contained in editorial columns, caricatures, 
and other rubrics. In this context, it is understood that the views of journalists 
who use pens are often sharper than those of military power. However, it should 
be noted that editors-in-chief often increase their newspaper’s claims of copy in 
the hope that the higher the copy figure, the greater the capital support, and paper 
subsidies from the Indonesian government (Siahaan & Purnomo, 1993).

To understand press freedom in Indonesia during the period of liberal 
democracy (1950-1959), it is necessary to consider several factors. First, the 
Indonesian press often identifies itself as a “struggle press” that shows a critical 
and advocacy attitude towards the abuse of power as well as unhealthy democratic 
practices. Second, the relationship between the press and the government at that 
time was still in the process of finding an agreement, where there was a desire to 



10 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

abolish various rules that restricted the press, while on the other hand, a stable 
and authoritative government also wanted to be enforced. Finally, editors-in-chief 
were generally born in the 1910s and 1920s, so in the 1950s they were around 
30 to 40 years old. In this context, editors-in-chief who are 30-40 years old feel 
unpressured and have the courage to criticize and remind government officials, 
who generally come from the older generation, born in the 1900s. The atmosphere 
in Indonesia during the liberal democracy, in which independence had just been 
achieved in a respectable manner, further strengthened the aspiration to realize a 
democratic and egalitarian government, including in the life of the press, which 
is an undeniable social expectation (Ritonga, 2014).

Freedom of the press is constitutionally regulated in the 1950 Constitution, 
specifically in article 19 which states that “Everyone has the right to freedom to 
have and express opinions” (Nasution, 1995). On March 17, 1950, the Indonesian 
government, together with the press and academics, agreed to establish a Press 
Council. The Press Council has several tasks, including: (1) Replacing the press 
law inherited from the Dutch colonial era; (2) Provide solid socio-economic 
support for the Indonesian press, including access to credit and assistance from 
the government; (3) Improving the quality of journalism in Indonesia, as well as; 
(4) Regulating the social and legal position of Indonesian journalists, including 
aspects of welfare, salary, legal protection, and journalistic ethics (Smith, 1986). 
In 1954, the Indonesian government took steps to revoke the Persbreidel 
Ordonnantie, a regulation restricting press freedom that had been in place since 
September 7, 1931 during the Dutch East Indies. This regulation includes the 
closure of publications that are considered to interfere with the smooth running 
of the government (Surjomihardjo, 2002).

In general, the Indonesian press showed support for government policies 
and programs during the Liberal Democracy period, which was seen in several 
important events, such as: (1) The Asian-African Conference in Bandung (April 
18-24, 1955); (2) 1955 General Election; (3) Suppression of the DI/TII (Darul Islam/
Tentara Islam Indonesia) movement in West Java, Aceh, and South Sulawesi, as 
well as; (4) Efforts to return West Irian to Indonesia. This support arises because 
the Indonesian press considers the government’s policy as a step that is beneficial 
to the national interest, increases the nation’s pride and authority, and strengthens 
national unity. Meanwhile, the Dutch press in Indonesia tended to be neutral or 



Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32 11

The Development of Indonesian Press Freedom in the Period of Old Order (1950-1965)

even refused to support the political policies of the Indonesian government in 
the 1950s and 1960s. This has serious implications, where after the Indonesian 
government took steps to nationalize foreign companies in 1956-1957, a number 
of Dutch newspapers, such as: (1) De Java Bode, Het Nieuws van den Dag, and De 
Nieuwsgier (Jakarta); (2) A.I.D. de Preanger Bode (Bandung); (3) De Locomotief 
(Semarang), as well as; (4) De Vrije Pers and Nieuw Soerabaiasch Handelsblad 
(Surabaya) are prohibited from publication in Indonesia (Syafriadi, 2023).

However, for the press in Indonesia, behind the news and supporting 
opinions, there is a critical attitude towards events or policies of the Indonesian 
government that are considered detrimental to the public interest and are not in 
line with democratic ethics. As an institution, the main function of the press is not 
only limited to the provision of information, but also includes social supervision 
of the government and society. Therefore, issues related to cases in Indonesia 
during the Liberal Democracy period, such as: (1) The Mutual Security Act 
(MSA) involving economic and military assistance from the United States to the 
Sukiman Cabinet; (2) The October 17, 1952 incident when the Indonesian military 
urged President Soekarno to dissolve Parliament during the Wilopo Cabinet; (3) 
President Soekarno’s polygamy with Hartini in 1954; (4) The case of prostitution 
disguised by the Friendly Committee at the Asian-African Conference in Bandung 
in 1955; (5) Corruption scandals among state officials and military officers, as well 
as; (6) The uprising in several regions (Sumatra and Sulawesi) against the central 
government authorities (Jakarta) in 1957, was covered deeply and sharply by the 
Indonesian press. Each media outlet with its own style and approach will report 
as well as provide a response, both in the form of opinions and criticisms, to each 
case that its editor-in-chief deems important (Suwirta, 2008).

Criticism of the abuse of power by the media was reflected in the 
Merdeka Newspaper in Jakarta in 1952. Under the leadership of Burhanuddin 
Mohammad Diah, the newspaper accused the Minister of Economy, Dr. Sumitro 
Djojohadikusumo, who served during the Sukiman Cabinet, of involvement in 
the sale of scrap metal that was a remnant of World War II in Morotai, Maluku, 
without clear accountability. The caricature published by the Merdeka Newspaper 
with the title “Treasure of Morotai” (Harta Karun Marotai) is considered to have 
degraded and defamed Dr. Sumitro Djojohadikusumo (Sjahril & Sjureich, 1971). 
In response, Dr. Sumitro Djojohadikusumo filed a lawsuit at the Jakarta District 



12 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

Court and referred to the Merdeka Newspaper as the “yellow press”, referring to 
the sensational, cheap, and unobjective nature of the news and opinions presented. 
In response to the allegations, Burhanuddin Mohammad Diah also filed a lawsuit, 
affirming that the Merdeka Newspaper is a credible and respected media since the 
time of the Indonesian revolution. Although the outcome of this case is unclear 
until the change of cabinet, the relationship between the Indonesian press and 
the Indonesian government can still be established through mutually agreed legal 
channels as well as regulations (Suwirta, 2008).

Figure 1. Merdeka Newspaper about Morotai Island which was published in February 1953 
(Source: Perpustakaan Nasional Salemba).



Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32 13

The Development of Indonesian Press Freedom in the Period of Old Order (1950-1965)

Figure 2. The Importantia Nusantara newspaper criticized Sukiman’s cabinet in 1952 regarding 

Indonesia’s foreign policy, namely free and active politics (Source: Gudang Warsip)

The fall of the Sukiman Cabinet in the period from April 27, 1951 to February 
23, 1952 was influenced by various factors, including sharp criticism from the mass 
media (Feith, 1962). The important role of newspapers, such as Indonesia Raya led 



14 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

by Mochtar Lubis, Harian Abadi led by Suardi Tasrif, and Pedoman led by Rosihan 
Anwar cannot be ignored. One of the causes of the collapse of this cabinet was the 
policy of the Minister of Foreign Affairs, Mr. Subardjo Djojoadisuryo, who signed 
the MSA (Mutual Security Act) which provided economic and military assistance 
from the United States to Indonesia (Gardner, 1999). This policy is considered by 
the Indonesian press media as a deviation from the principle of the foreign policy 
of the Republic of Indonesia which prioritizes a free-active policy (Hatta, 1988). 
When this issue came into the public spotlight and was discussed in parliament, 
the Sukiman Cabinet decided to resign. In this context, the Pedoman Newspaper 
published a headline welcoming the fall of the Sukiman Cabinet with the title 
“Victory for the Press” (Kemenangan bagi Pers) (Suwirta, 2008).

The events that occurred on October 17, 1952 attracted great attention 
from the Indonesian mass media. In this context, the Merdeka newspaper led 
by Burhanuddin Mohammad Diah strongly criticized the political actions of the 
Army officers, especially from the Siliwangi Division, who tried to urge President 
Soekarno to dissolve Parliament. This incident became one of the factors that led 
to the fall of the Wilopo Cabinet, which was in power from April 1, 1952 to June 2, 
1953 (Sophiaan, 1979). In response to the incident, the Merdeka newspaper in its 
editorial praised President Soekarno’s courage and leadership, despite being under 
pressure from mass demonstrations and threats from panzer weapons heading 
towards the National Palace. On the other hand, the newspaper also criticized the 
authoritarian and undemocratic actions carried out by the military, including the 
destruction of the Parliament building (Maulana & Santosa, 2019). When Merdeka 
and Berita Indonesia, both of which were owned by Burhanuddin Mohammad 
Diah, experiencing anger from the military which led to the destruction of the 
editorial office and its closure on October 18-19, 1952, the two newspapers firmly 
refused. To commemorate this sad event, namely the arbitrary act of the military 
that closed the publication of the Merdeka press office and Berita Indonesia, 
Merdeka the following year, precisely on October 17, 1953, published a corner 
note entitled (Hari Berkabung) “Mourn Day” (Zulianto et al., 2016).

Other problems that were highlighted by the Indonesian press at that 
time were: (1) The polygamy scandal involving Presidents Soekarno and Hartini 
in 1954; (2) The case of prostitution disguised by the Hospitality Committee 
at the Asian-African Conference in Bandung in 1955, as well as; (3) The issue 



Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32 15

The Development of Indonesian Press Freedom in the Period of Old Order (1950-1965)

of corruption and collusion among the bureaucracy and the military in 1956. 
These various issues are widely discussed by newspapers such as Indonesia Raya, 
Harian Abadi, Merdeka, and Pedoman. In particular, Indonesia Raya is known as 
a controversial newspaper because of its courage in criticizing openly, firmly, and 
even vulgarly against those who are considered to violate moral and ethical norms 
in democratic life (Haryanto, 1996). Sharp editorials are often written by Mochtar 
Lubis, accompanied by caricatures containing social criticism, as well as corner 
notes columns full of humor and sarcasm, which are characteristic of Indonesia 
Raya. Because of its courage and steadfastness in delivering social criticism, the 
newspaper is often dubbed the “jihadist press” (Atmakusumah, 1992). Mochtar 
Lubis himself is often considered the editor-in-chief of Indonesia Raya who is 
independent, courageous, and stubborn. Mochtar Lubis often sees the world 
around him with a very black-and-white gaze. This kind of view is considered 
unstrategic for the sustainability of a healthy press in the future (Oetoma, 1992).

Uncovering personal scandals, such as hidden polygamy and prostitution, 
as well as issues of corruption and collusion among state officials, including 
smuggling by the military, in the context of a newly independent Indonesia that 
is still learning to manage the government, often triggers dissatisfaction and 
negative reactions from those who are the object of media criticism. Generally, 
state and military officials show displeasure and anger when faced with criticism 
from the press. This also applies to President Soekarno, who feels disturbed and 
angry at the “liberal press” because he feels humiliated and cornered in front of 
the international public (Adams, 1966). On the other hand, Roeslan Abdulgani, 
an official accused of supporting the practice of hidden prostitution at the Asian-
African Conference guest welcome event in Bandung in 1955 and involved in 
corruption and collusion with Chinese businessmen in 1956, argued that the media 
was too biased and sensational in presenting its news and views. Nevertheless, 
the attitude of state and military officials at the time was still able to refrain from 
silencing sharp criticism of the press, at least until the end of 1959 (Suwirta, 2008).

The Pedoman and Harian Abadi newspapers have an important role in 
voicing the need for a more democratic life, as well as encouraging the central 
government in Jakarta to pay attention to the aspirations and demands that arise 
in the regions. Rosihan Anwar, as the editor-in-chief of the Pedoman, although 
claiming to be an independent journalist, is often considered to represent the 



16 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

political views of the Indonesian Socialist Party led by Sutan Sjahrir (Anwar, 1981). 
The same applies to Harian Abadi, which belongs to the Masyumi (Majelis Syuro 
Muslimin Indonesia) political party and is led by Suardi Tasrif. This newspaper 
cannot be separated from the influence of Masyumi (Majelis Syuro Muslimin 
Indonesia) figures, such as Mohammad Natsir, Sjafruddin Prawiranegara, 
Burhanuddin Harahap, and Mohamad Roem. Since the time of the Indonesian 
revolution, these figures have had a close relationship with Sutan Sjahrir and are 
known as the “religious socialism” group in Masyumi (Majelis Syuro Muslimin 
Indonesia) (Noer, 1987). These two newspapers, Pedoman and Harian Abadi, 
would eventually disappear from circulation during the era of guided democracy 
around 1959, along with the decline in the political influence of the Indonesian 
Socialist Party and Masyumi (Majelis Syuro Muslimin Indonesia) (Suwirta, 2008). 

In 1956-1957, there were tensions in areas that opposed the central 
government of Jakarta, which was marked by the formation of the Central Leadership 
Council, such as the Elephant Council in North Sumatra, the Bull Council in 
Central Sumatra, and the Garuda Council in South Sumatra. Many mass media 
have reminded the Indonesian government of the importance of continuing to 
operate within the framework of a democratic and fair life. Signs of complexity in 
political life became increasingly visible in 1956. The 1955 General Election did 
not produce a dominant political party. President Soekarno began to propose the 
need for a guided democratic system as a substitute for a liberal parliamentary 
democratic system. Vice President Mohamad Hatta, who felt that it was not in 
line with the vision of centralized government carried out by Soekarno, resigned 
from his position at the end of 1956 (Noer, 1990). 

All significant and relevant political events during the era of liberal 
democracy (1950-1959) received intense attention, reported as news, as well 
as responded critically and freely by the mass media. In this context, various 
newspapers published in Jakarta between 1950-1957, such as Pedoman, Indonesia 
Raya, Harian Abadi, and Times of Indonesia, as well as regional media, such as 
Haluan (Padang) and Waspada (Medan), shows great concern for the dynamics of 
upheaval in these regions. On the other hand, newspapers such as Merdeka, Suluh 
Indonesia, Duta Masjarakat, and Harian Rakjat generally provide support to the 
central government in Jakarta, including President Soekarno, the Prime Minister, 
and the Army, to take firm action against any efforts that have the potential to 



Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32 17

The Development of Indonesian Press Freedom in the Period of Old Order (1950-1965)

disrupt national unity. When the National Conference was held in 1957 between 
the central government and army commanders in the tense areas, which was also 
attended by Mohamad Hatta, the mass media showed great concern and hope for 
the outcome of the meeting, hoping that the issue of national leadership could be 
resolved soon. However, when the media conveyed views and news without going 
through an official spokesperson from the National Consultative Committee, the 
government and the military responded with repressive measures, including the 
closure of several newspaper publications. This action marked the beginning of a 
serious challenge to press freedom in Indonesia at the end of the liberal democratic 
period (Smith, 1986).

There Began to be A Storm Against Press Freedom at the End of the Liberal 
Democratic Period (1957-1959)

The year 1957 is often considered the beginning of a dark period for democracy 
in Indonesia, including in terms of press freedom. The heyday of political life and 
freedom in the era of Liberal Democracy soon ended and was replaced by a more 
authoritarian as well as centralized political system. Internal tensions among the 
Army, especially among mid-level officers who eventually took power in various 
regions, further worsened the political situation in Indonesia. Under the pretext 
of maintaining security and order, the Indonesian National Army, which was 
supported by the government (Prime Minister Djuanda) and had the approval 
of President Soekarno, implemented a state of emergency or Staat van Oorlog en 
Beleg in 1957. The legal framework regarding the state of emergency is a legacy 
of colonial law, which gives enormous power to the Indonesian government 
and military, including in regulating and controlling press life in the country 
(Surjomihardjo, 2002).

The Serikat Perusahaan Suratkabar (SPS), an organization representing 
press publishing established during the Indonesian revolution (June 8, 1946), 
considers the policy of the Penguasa Perang Daerah (PEPERDA) Jakarta Raya 
as an indication of the loss of press freedom in Indonesia. Newspapers that are 
still in operation are required to comply with the wishes of the authorities, as 
there is a possibility that the Printing License can be revoked at any time by the 
authorities. Indonesian journalists are also unable to carry out their duties freely, 



18 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

because they are always threatened by the possibility of revoking the Printing 
License. During the Dutch colonial period, despite strict supervision of the press, 
publication permits were not enforced. The experience of Japanese military rule 
in Indonesia (1942-1945) shows that all media must be fully controlled by the 

Figure 3. The caricature of the newspaper Indonesia Raya, led by Mochtar Lubis, July 30, 1957, which spoke out 
the boldest in criticizing President Soekarno's political behavior which was considered undemocratic (Source: 

Atmakusumah, 1992)



Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32 19

The Development of Indonesian Press Freedom in the Period of Old Order (1950-1965)

government for the sake of propaganda and the achievement of the goals set by 
the rulers. Therefore, since October 1, 1958, the press in Indonesia no longer 
functions as an institution that supports the democratization process, but only 
as a tool to justify the political actions of the rulers or at least not criticize the 
actions of the rulers (Sjahril & Sjureich, 1971).

Freedom of Press Under Authoritarian Power During Guided Democracy 
(1959-1965)

Policy the Penguasa Perang Daerah (PEPERDA) Jakarta Raya then applied 
by PEPERTI (Penguasa Perang Tertinggi) throughout Indonesia in 1959. This 
marked the beginning of a period known as the “guided press”, which followed 
the political system of Guided Democracy introduced by President Soekarno 
through his decree on July 5, 1959. During this period, the freedom to criticize 
the rulers, including the President, state officials, and the military, was eliminated. 
Furthermore, various regulations to control the press continued to be enforced in 
the following years. For example, in 1960, the government issued a new regulation 
requiring the press to apply for a Printing License, by signing the “19 Statements” 
declaring loyalty, support, defense, obedience, compliance, and not containing 
sensational news that insulted state officials (Said, 1988).

For the media that rejects the regulation and dominance of the Guided 
Democracy political system, the choice to stop publishing is a step taken, as is the 
case with newspapers Harian Abadi owned by Masyumi (Majelis Syuro Muslimin 
Indonesia). In his editorial entitled “Pamitan” (Farewell) on October 31, 1960, 
Harian Abadi stated the decision to “say goodbye” to its readers, given that the 
climate for expressing opinions in Indonesia, which is a fundamental aspect of 
Human Rights, has been lost. On the other hand, several other newspapers chose 
to survive by complying with government regulations and were willing to sign the 
“19 Statements” as a form of loyalty to Soekarno. Newspaper case Pedoman led 
by Rosihan Anwar is interesting to observe. Although the newspaper’s leadership 
also signed the statement, which sparked a polemic between Rosihan Anwar and 
Mochtar Lubis, in the end the Pedoman Newspaper forced to stop publishing on 
January 7, 1961. This is due to the character of the news and critical views that 
are considered to be destabilizing by the authorities, as well as are associated 



20 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

with the political forces that have been dissolved by the government, namely the 
Indonesian Socialist Party led by Sutan Sjahrir (Suwirta, 2008).

In the 1960s, pressure on press freedom in Indonesia was increasing. In 
the context of Guided Democracy, the dominant political force consists of three 
main elements, namely President Soekarno, the TNI-AD (Indonesian National 
Army), and the Indonesian Communist Party (Feith, 1995). President Soekarno, 
with his charisma and strong influence, often delivered impressive speeches and 
created acronyms for famous slogans, such as MANIPOL-USDEK (Undang-
Undang Dasar 1945, Sosialisme Indonesia, Demokrasi Terpimpin, Ekonomi 
Terpimpin, dan Kepribadian Indonesia), NASAKOM (Nasionalisme, Agama, dan 
Komunisme), TRIKORA (Tri Komando Rakyat), RESOPIM (Revolusi–Sosialisme 
Indonesia–Pimpinan Nasional), BERDIKARI (Berdiri di Atas Kaki Sendiri), TAVIP 
(Tahun Vivere Pericoloso), GANEFO (Games of the New Emerging Forces), and 
OLDEFO (Old Established Forces). For foreign press, these acronyms are often 
confusing and require special explanations to understand. Meanwhile, for the 
Indonesian press, especially MANIPOL-USDEK, it is considered a guideline that 
must be accepted without criticism, according to the wishes of the rulers. For 
Soekarno’s supporters, MANIPOL-USDEK is seen as an undeniable Manifest of 
Destiny, while for its opponents, it is considered a Manifold Irony because it is 
considered illogical, contradictory, and full of slogans. Soekarno was indeed at 
the peak of his power and tried to solve various problems of the nation through 
symbols, slogans, and passionate speeches (Smith, 1986).

The Radio Republik Indonesia (RRI), which was established during the 
Indonesian revolution in September 1945, had a very significant role in broadcasting 
President Soekarno’s speeches. The event was broadcast through national stations in 
Jakarta and then forwarded by regional stations in Bandung, Yogyakarta, Surabaya, 
Padang, Medan, and Makassar. The Indonesian people who wanted to listen to the 
speech were willing to stand for hours with attention and enthusiasm, following 
the rhythm and typical delivery style of President Soekarno (Hidayat, 2003).These 
long speeches from President Soekarno were then taken and made headlines by 
various newspapers at the national level. Thus, in addition to newspapers, the 
Radio Republik Indonesia (RRI), in the 1960s, it also functioned as a national 
government news broadcasting media, in addition to presenting regional cultural 
news and entertainment (Proesponegoro & Notosusanto, 1984).



Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32 21

The Development of Indonesian Press Freedom in the Period of Old Order (1950-1965)

Roeslan Abdulgani, known as a state official in the 1960s, often acted 
as a spokesman for MANIPOL-USDEK, conveying the government’s position 
regarding the media. He emphasized that the media must function as a tool for 
the unfinished revolution, and for the media that does not support MANIPOL-
USDEK, it is better to retreat or it will be eroded by the current of the revolution 
itself. The government’s firm stance towards the media was also stated directly by 
President Soekarno. At the inauguration of the head of the Antara news agency 
in Jakarta in October 1962, President Soekarno stated that, “The Antara news 
agency must play a positive role in the revolution. […] I don’t want objective 
news reports, but they must clearly support our revolution and attack the enemies 
of the revolution.” (Soebagijo & Soendoro, 1978). According to Soekarno, the 
enemies of the revolution are capitalism and imperialism and their minions, the 
Indonesian media that supports the government should support the revolution. 
In this context, newspapers such as Harian Rakjat, Warta Bhakti, and Bintang 
Timur owned by the Indonesian Communist Party are very active in supporting 
the government’s political policies. The same applies to the newspaper Suluh 
Indonesia owned by the Indonesian National Party (Partai Nasional Indonesia) 
and Duta Masjarakat owned by Nahdlatul Ulama (Said, 1988).

The absence of a critical and independent press in Jakarta, as seen in Indonesia 
Raya, Times of Indonesia, Nusantara, Harian Abadi, as well as Pedoman, caused 
the press in the 1960s to generally regress in views and ideas. Some newspapers, 
which represent a wide range of political parties and ideologies, have been 
forced to allocate most of their pages, which range from 4 to 8 pages, to contain 
the government’s ideological statements that tend to be repetitive, rather than 
discussing more realistic policies and programs. There is little room left for the 
stories covered by their own journalists (Feith, 1995). This tendency shows that 
the press competes to claim themselves as the most revolutionary and most loyal 
to President Soekarno as the Great Leader of the Revolution (Pemimpin Besar 
Revolusi). In this context, the press has actually been co-opted and subjected to 
a process of “manipulation and nasakomization,” which has the effect of losing 
open and direct social criticism of the government (Suwirta, 2008).

In the context of strict government control of the media, 1962 marked the 
establishment of the Televisi Republik Indonesia (TVRI) which is in the spotlight 
of the Indonesian people. The Televisi Republik Indonesia (TVRI) fully established 



22 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

and supervised by the government, carried out its first broadcast in August 1962 to 
celebrate the 17th Independence Day of the Republic of Indonesia and broadcast 
more than a week of the Asian Games taking place in Jakarta. Early coverage was 
extroverted, populist, and showed confidence, as well as placing Indonesia as a 
modern and active nation in regional issues. On the contrary, the second coverage 
tends to be introverted, trying to keep a distance from the outside world, and 
building an identity based on the affirmation of national culture in a distinctive 
cultural context (Kitley, 2001).

In the 1960s, along with President Soekarno’s megalomaniacal leadership 
style, the press owned by the Indonesian Communist Party gained a very dominant 
position in the Indonesian political arena. Media such as Harian Rakjat, Bintang 
Timur, and Warta Bhakti have increasingly strengthened their voices, especially in 
attacking political opponents. For example, editorial columns, corner notes, and 
caricatures in Harian Rakjat are often involved in polemics and criticisms of the 
Merdeka and Berita Indonesia newspapers managed by Burhanuddin Mohammad 
Diah (Chaniago, 1987). In addition, when a group of writers, journalists, artists, 
and scholars who opposed the Indonesian Communist Party formulated and 
signed the “Cultural Manifest” (Manikebu) (Manifesto Kebudayaan), which 
emphasized the importance of freedom of expression and work. The Indonesian 
Communist Party press responded with ridicule, calling it Manikebo (Buffalo 
sperm), which has a negative and degrading connotation. The government also 
banned “Manikebu” because it was considered too much emphasis on individualism, 
selfishness, and liberalism. The writers, journalists, artists, and scholars involved 
in “Manikebu” were then subjected to suspicion, interrogated, and labeled as 
counter-revolutionaries (Moeljanto & Ismail, 1995).

One indication that press freedom did not exist in the 1960s was the desire 
of Information Minister R. Maladi to remove the “corner notes” column from 
newspapers. This column is one of the characteristics of mass media in Indonesia, 
located in the corner of the newspaper page and contains short articles rich in 
social criticism, humor, and sarcasm (Makah, 1977). The names of the authors of 
these columns are usually taken from popular names. For example, the newspapers 
Merdeka, Indonesia Raya, Pedoman, Duta Masjarakat, and Harian Rakjat in 
Jakarta are known for the names of the writers of the corner notes column such 
as “Notes: Dr. Clenik”, “Di Pinggir Jalan: Mas Kluyur”, “Kili-kili”, “Bang Dul”, and 



Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32 23

The Development of Indonesian Press Freedom in the Period of Old Order (1950-1965)

“Cabe Rawit: Wong Cilik”. In the regions, newspapers also have unique column 
names, such as “Ole-ole: Si Kabayan” in Pikiran Rakjat (Bandung), “Berabe” in 
Kedaulatan Rakjat (Yogyakarta), and “Beta” in Surabaja Post (Surabaya). In the 
view of government and military officials, the contents of the corner notes are 
considered only as a criticism of the situation without offering a solution, as well 

Figure 4. The caricature published in the June 20, 1964 edition of the Berita Indonesia (Jakarta) newspaper, 
owned by B.M. Diah, contained a polemic with the Harian Rakjat newspaper which belonged to the Indonesian 
Communist Party. In the caricature, the Indonesian Communist Party’s plan to take over government power in 

Indonesia is described (Source: Smith, 1986).



24 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

as giving the author the freedom to avoid direct responsibility. This column also 
serves as a means to mock the difficulties of others, so that officials who are the 
target of criticism feel pressured and lose their honor. According to Information 
Minister R. Maladi, the ban on corner notes is due to the nature of criticism that 
degrades, divisive, denounces, and blames others without paying attention to the 
norms of politeness (Smith, 1986).

Efforts to free President Soekarno from the influence of the dominance 
of the Indonesian Communist Party faced various challenges. In 1963, Sajuti 
Melik published an article entitled “Beladjar Memahami Soekarno-ism” which 
was published in the anti-communist mass media. Initiated by Burhanuddin 
Mohammad Diah of the Merdeka newspaper, together with Adam Malik and 
Sumantoro from the Partai Musyawarah Rakyat Banyak and Antara news agency, 
the journalists agreed to establish the Badan Pendukung Soekarnoisme (BPS). 
However, President Soekarno seems to be more inclined towards the Indonesian 
Communist Party, as he sees communist groups as a more effective force in 
strengthening his position than other groups. On the grounds that the Badan 
Pendukung Soekarnoisme (BPS) was an attempt to destroy Soekarno through 
Soekarnoism and was supported by the United States. This made the Indonesian 
Communist Party succeed in influencing President Soekarno’s decision. Consequently, 
the Badan Pendukung Soekarnoisme (BPS) was dissolved in December 1964, 
and more than 20 newspapers supported the Badan Pendukung Soekarnoisme 
(BPS) experienced mass deportations in February-March 1965. The threat to 
press freedom in Indonesia in the 1960s not only came from the military and the 
government, but now also from the communists who are a serious threat to press 
freedom (Suwirta, 2008).

The Indonesian government’s policy in controlling Indonesian media can be 
carried out through various steps. The reasons for taking action against Indonesian 
media often depend on the government’s preferences and interpretations of news 
and opinion content that is considered detrimental to the government’s reputation, 
disrupting public tranquility, security, and order, and threatening the safety of 
the country. Indonesian media are not given the right or opportunity to defend 
themselves in court. The Indonesian government’s actions against Indonesian 
media can include warnings, summonses, detentions, interrogations, violence, 
vandalism, imprisonment, fines or compensation, and decriminalization (Hanazaki, 



Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32 25

The Development of Indonesian Press Freedom in the Period of Old Order (1950-1965)

1998). Edward C. Smith (1986), quantitatively record the number of government 
actions against the media between 1952-1965, including Indonesian media, Chinese 
media, Dutch media, and other foreign media in the following table.

Year Indonesian
Press

Chinese
Press

Dutch
Press

Other 
Foreign

Press

American
Press

Sum
Action

1952 5 4 3 1 1 14
1953 9 4 1 - - 9
1954 5 2 1 - - 8
1955 9 - 1 - 3 13
1956 22 - - 6 4 32
1957 91 10 8 9 7 125
1958 58 20 6 8 3 95
1959 59 5 1 2 6 73
1960 74 8 - 2 9 93
1961 47 1 - 1 3 52
1962 9 2 - 3 2 16
1963 3 - - - 3 6
1964 4 - - 6 - 10
1965 8 - - - 2 10

Table 2. Indonesian government actions against the press in 1952-1965 

based on sources Edward C. Smith (1986).

The dominance of the Indonesian Communist Party’s press prompted 
other forces to try to balance it. In this context, the Tentara Nasional Indonesia-
Angkatan Darat (Indonesian National Army) plays an active role in encouraging 
and protecting the publication of anti-communist media. The publication of the 
Berita Yudha and Angkatan Bersendjata newspapers in 1965 was a strategic step 
to balance the influence of the Indonesian Communist Party’s press. The Angkatan 
Bersendjata newspaper, for example, expanded its reach by publishing editions in 
various regions, such as the Angkatan Bersendjata Edisi Djawa Barat and Angkatan 
Bersendjata Edisi Djawa Timur. In addition, in June 1965, a group of Catholic 
Christians led by Frans Seda, Petrus Kanisius Ojong, and Jakob Oetama founded 
the newspaper Kompas, which at first was often dubbed as Kom-ando Pas-tor 
(Pastor Command). This nickname arose not only because of the background 



26 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

of its founder who came from the Catholic community, but also because this 
newspaper was widely read by priests. Over time, the Kompas has developed into 
one of the largest and influential media in Indonesia to this day (Adam, 2002).

The years 1965 and 1966 were very important periods for Indonesia. The 
confrontation with Malaysia, which began in 1963, is still ongoing. The economic 
situation is getting worse, with inflation as one of the main challenges that 
President Soekarno is unable to overcome. Inflation has been steadily increasing 
since the beginning of 1960 and peaked in 1966, with a figure of more than 600 
percent (Nasution, 1983). An observer gives a clear picture, where the cost-of-
living index in 1958 was recorded at 100, then increased to 180 in 1961, 470 in 
1962, and by the end of 1965 it jumped to 36.347 (Pauker, 1967). The gloomy 
political and economic atmosphere at the end of Soekarno’s reign in 1965 was 
vividly described by Mochtar Lubis in his famous literary work, Dusk in Jakarta 
(Senja di Jakarta). This impasse in politics and economics seems to be solved by 
the event that changed everything, namely the G30S (Gerakan 30 September) 
1965, which is still a mystery and has sparked many debates to be understood 
objectively and accurately (Abdullah, 1999).

The G30S incident that occurred in 1965 shows that the perpetrators are 
well aware of the importance of the role of mass communication media. By the 
morning of October 1, 1965, they had managed to control the RRI (Radio Republik 
Indonesia) and telecommunication buildings in Jakarta. Under the pretext of 
saving the revolution and protecting President Soekarno, they announced through 
the RRI (Radio Republik Indonesia) regarding the purpose of the movement, the 
program of action, and the disappearance of the Army Generals. Meanwhile, the 
public is in a state of confusion and full of questions about the major events that 
occurred in Jakarta, considering that the RRI (Radio Republik Indonesia) is the 
only source of information available. On the same day, newspapers in Jakarta were 
banned from being published by Penguasa Perang Daerah (PEPERDA) Jakarta 
Raya. The public also witnessed the strangeness that happened to the media owned 
by the Indonesian Communist Party in Jakarta. The Warta Bhakti newspaper, 
published in the afternoon, carried headlines and analysis in favor of the G30S 
under the leadership of Lieutenant Colonel Untung (Said, 1988).

In the afternoon and evening of October 1, 1965, the movement was quickly 
broken by the Commander of KOSTRAD (Komando Cadangan Strategis Angkatan 



Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32 27

The Development of Indonesian Press Freedom in the Period of Old Order (1950-1965)

Darat), Major General Suharto. Troops loyal to KOSTRAD managed to recapture 
the RRI (Radio Republik Indonesia) and the telecommunication building. In an 
announcement broadcast through the RRI (Radio Republik Indonesia), Major 
General Suharto stated that those who call themselves the G30S are counter-
revolutionaries, in the name of the revolution and President Soekarno. However, 
on October 2 and 3, 1965, the Harian Rakjat newspaper seemed to be deliberately 
left to publish headlines, headlines, corner notes, and caricatures in favor of the 
G30S. This situation gave the TNI-AD (Indonesian National Army) a strong reason 
to accuse that the PKI (Indonesian Communist Party) was behind the events that 
came to be known as the G30S/PKI in 1965 (Yuwono & Basara, 2024).

The 1965 G30S incident resulted in full control of the press media by the 
TNI-AD (Indonesian National Army). Newspapers owned by the PKI (Indonesian 
Communist Party), such as Harian Rakjat, Bintang Timur, and Warta Bhakti, were 
permanently banned. Journalists who worked in the media, as well as at the Antara 
and RRI (Radio Republik Indonesia) news agencies that were considered “leftist” 
and supported the G30S, were fired, detained, and imprisoned by the TNI-AD. 
Under the leadership of Major General Soeharto, the TNI-AD used the media 
for its political interests. When the TVRI (Televisi Republik Indonesia) broadcast 
live the exhumation of the bodies of the Generals in Lubang Buaya and a brief 
interview with Major General Suharto about the G30S, there was psychological 
hysteria directed to condemn the atrocities of the Indonesian Communist 
Party and question the attitude of other groups, including President Soekarno, 
towards the event. Newspapers managed by the TNI-AD, such as Berita Yudha 
and Angkatan Bersendjata, continuously displayed news and opinions that were 
detrimental to the PKI and President Soekarno. In this context, the role of the 
mass media is very significant in arousing the spirit of revenge against the PKI 
and individuals accused of being communists, which led to mass killings in Java 
and Bali (Cribb, 1990).

President Soekarno’s control over the press ultimately functions as a 
double-edged sword. On the one hand, when he was at the height of his power, 
he was able to regulate and control the media effectively. But on the other hand, 
when the control shifted to an outside party, in this case the TNI-AD (Indonesian 
National Army), it became the target of press criticism without the opportunity 
to defend itself. Soekarno’s fear of the possibility of the press being “exposing his 



28 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

disgrace and making it a spectacle in the eyes of the world” proved real. After the 
events of the G30S, Soekarno became the object of sharp criticism, ridicule, and 
sarcasm regarding his leadership and lifestyle that was considered authoritarian 
and morally questionable. Soekarno’s authority was shattered when his aides, 
including ministers deemed by the TNI-AD to support the G30S/PKI, were 
arrested and tried as if to expose moral depravity, personal scandals, corruption, 
and unethical political practices. The hearings, which were widely covered by the 
media, including the RRI (Radio Republik Indonesia) and TNI-AD newspapers, 
ultimately contributed to the reduction of President Soekarno’s authority. At the 
end of 1965, the era of Soekarno’s leadership seemed to be coming to an end, with 
his aura of power dimming due to the influence of the press. A new era is about 
to begin, marked by the political dominance of the TNI-AD under the leadership 
of Major General Soeharto, which also managed to gain support from the press, 
namely the New Order.

Conclusion
During the old order period, the mass media has played a relevant role as a 

witness to various important events that occurred between 1950 and 1965. Initially, 
the media in Indonesia gave full support to government policies, including the 
Asian-African Conference held in Bandung in 1955, the 1955 General Election, 
the handling of the Darul Islam/Indonesian Islamic Army movement (1949-
1962), and the effort to liberate West Irian to join Indonesia (1961-1962). The 
period 1950-1956 can be considered a golden age for the Indonesian press, where 
the media had the freedom to criticize the government through various formats, 
such as headlines, analysis, editorials, corner notes, and caricatures. However, 
after 1956, the media situation in Indonesia underwent significant changes, as the 
government began to see the press as a threat to government stability, considering 
that the criticism conveyed was not accompanied by a constructive solution.

Signs of a decline in press freedom in Indonesia began to be seen after 1956. 
The successive changes in the parliamentary government cabinet, the absence 
of dominant political forces in the 1955 general election, and the turmoil in the 
regions that opposed the central government in 1957, prompted the government, 
the military, and President Soekarno to implement a state of emergency or Staat van 
Oorlog en Beleg. In this context, press freedom in Indonesia is restricted. In 1958, 



Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32 29

The Development of Indonesian Press Freedom in the Period of Old Order (1950-1965)

control over the press became stricter, where the media was required to obtain a 
Printing License (Surat Izin Cetak) from the government and the military. When 
President Soekarno succeeded in consolidating his power in the period of guided 
democracy (1959-1965), press freedom was effectively over, as the media only 
functioned as an official tool and voice for government policy. However, the press, 
which was previously under Soekarno’s control, also played a role in overthrowing 
his power. The fall of President Soekarno, which began with the G30S event in 
1965, was largely caused by the press although it was initially controllable, then 
turned to attack and erode Soekarno’s power. Since October 1965, the media has 
been under military control, particularly the TNI-AD (Indonesian National Army), 
which contributed to the reduction of the political influence of the Indonesian 
Communist Party and weakened the authority of President Soekarno, as well as 
supporting the new power under the leadership of Major General Suharto, who 
was later elected President of the Republic of Indonesia after the Soekarno era.

This research is expected to provide new insights into press freedom in 
Indonesia, especially through the analysis of newspapers, television, and radio. 
However, there are some limitations in this study that can affect the results, where 
most of the sources used come from the works of researchers such as Edward C. 
Smith, Mochtar Lubis, Soebagijo Ilham Notodidjojo, and Andi Suwirta. The focus 
of this research is on the general overview of press life during the period of Liberal 
Democracy (1950-1959) and Guided Democracy (1959-1965), but it lacks the 
important role of Mochtar Lubis, Burhanuddin Mohammad Diah, the Televisi 
Republik Indonesia (TVRI), and the Radio Republik Indonesia (RRI). Therefore, 
the researcher encourages further research that explores the contributions of 
Mochtar Lubis, Burhanuddin Mohammad Diah, the Televisi Republik Indonesia 
(TVRI), and the Radio Republik Indonesia (RRI). in the context of the Old Order 
(1950-1965). Thus, the results of this study can be used as a reference to enrich 
the complexity of further studies.

References
Abdullah, T. (1999). Perdebatan Sejarah dan Tragedi 1965. Puspitek.
Adam, A. W. (2002). Kompas dalam Fragmen Sejarah Orde Baru. HISTORIA: 

Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 6(3), 78–93.
Adams, C. (1966). Bung Karno: Penjambung Lidah Rakjat Indonesia. Gunung 

Agung.



30 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

Ali, F. (1993). Pengantar: Dinamika Sosial-Politik Indonesia Tahun Lima Puluhan. 
Pustaka LP3ES Indonesia.

Anggara, S. (2013). Sistem Politik Indonesia. Pustaka Setia.
Anwar, R. (1981). Sebelum Prahara: Pergolakan Politik Indonesia, 1961-1965. Sinar 

Harapan.
Asrun, M., Handoyo, S., Jailani, Wijaya, M. M., Wuisang, A., Ul-Husnah, A., Riza-

ldy, R. J., Maududi, M. M., Mihradi, M., Daming, S., Lathif, N., Pratama, C. 
A., Muhtarom, H., & Nawawi, M. A. (2021). Perkembangan Pers, Kebeba-
san Pres, dan Tanggung Jawab Jurnalistik Pasca Reformasi. Universitas Ibn 
Khaldun.

Atmakusumah. (1992). Mocthar Lubis dan Indonesia Raya. Harian Kompas.
Chaniago, J. R. (1987). Ditugaskan Sejarah: Perjuangan Merdeka, 1945-1985. Media 

Sarana Usaha.
Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating; 

Quantitative and Qualitative Research. Pearson.
Cribb, R. (1990). The Indonesian Killings of 1965-1966: Studies from Java and Bali. 

Centre of Southeast Asian Studies Monash University.
Feith, H. (1962). The Decline of Constitutional Democracy in Indonesia. Cornell 

University Press.
Feith, H. (1995). Soekarno-Militer dalam Demokrasi Terpimpin. Pustaka Sinar 

Harapan.
Gani, M. (1978). Surat Kabar Indonesia pada Zaman Tiga. Departemen Penerangan 

RI.
Gardner, P. F. (1999). Lima Puluh Tahun Hubungan Amerika Serikat - Indonesia: 

Bersama dalam Harapan, Sendirian dalam Kecemasan. Pustaka Sinar Hara-
pan.

Gorman, J. (1992). Understanding History: An Introduction to Analytical Philosophy 
of History. University of Ottawa Press. 

Hanafie, H., & Suryani. (2011). Politik Indonesia. Universitas Muhammadiyah 
Jakarta Press.

Hanazaki, Y. (1998). Pers Terjebak. Institut Studi Arus Informasi.
Harsono, A. (1997). Suara Merdeka: Takut atau Takluk? ISAI.
Haryanto, I. (1996). Pembredelan Pers di Indonesia: Kasus Koran Indonesia Raya. 

Lembaga Studi Pers dan Pembangunan.
Hatta, M. (1988). Mendayung Antara Dua Karang. Bulan Bintang.
Hidayat, B. (2003). Karakter tak Terlupakan: Soekarno Pemimpi, Pengagas, dan 

Pelaksana. Historia: Jurnal Pendidikan Sejarah, 7(4), 165–178.
Hohenberg, J. (1968). The News Media: A Journalist Looks at His Profession. Hought-

on Mifflin Harcourt.



Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32 31

The Development of Indonesian Press Freedom in the Period of Old Order (1950-1965)

Iskantini, E. (2002). Harian Umum Pikiran Rakjat di Bandung, 1950-1965: Oers 
Lokal yang Berorientasi Nasional. HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidi-
kan Sejarah, 3(6), 287–301.

Izza, D. N. F. (2024). Peran Media Pers Dalam Pembentukan Opini Publik Dimasa 
Demokrasi Liberal Dan Terpimpin. Pubmedia Social Sciences and Humani-
ties, 1(3), 1–8. https://doi.org/10.47134/pssh.v1i3.137

Kartodirdjo, S. (1992). Pendekatan Ilmu Sosial dalam metodelogi Sejarah. Gramedia 
Pustaka Utama. 

Kitley, P. (2001). Konstruksi Budaya Bangsa di Layar Kaca. Media Lintas Inti Nu-
santara.

Kuntowijoyo. (2018). Pengantar Ilmu Sejarah. Tiara Wacana. 
Lune, H., & Berg, B. L. (2017). Methods for the Social Sciences Global Edition. Pear-

son. 
Makah, M. (1977). Pojok Sebagai Penyalur Kritik. LP3ES.
Martin, J. L. (2023). Cognitive Plausibility and Qualitative Research. Sociolog-

ical Methods & Research, 52(3), 1048–1058. https://doi.org/https://doi.
org/10.1177/00491241221140426

Maulana, A., & Santosa, A. B. (2019). Peristiwa 17 Oktober 1952: Tentara Pretorian 
Moderator dengan Gerakan Anti-Parlemen Pada Masa Kabinet Wilopo. 
FACTUM: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 8(1), 47–56. https://doi.
org/10.17509/factum.v8i1.20116

Moeljanto, D. S., & Ismail, T. (1995). Prahara Budaya: Kilas Balik Ofensif LEKRA/
PKI (Kumpulan Dokumen Pergolakan Sejarah). Mizan.

Mulyawan, R. (2015). Sistem Pemerintahan Indonesia. Universitas Padjadjaran.
Nasution, A. (1983). Financial Institutions and Policies in Indonesia. Institute of 

South East Asian Studies.
Nasution, A. B. (1995). Aspirasi Pemerintahan Konstitusional di Indonesia. Pustaka 

Utama Grafiti.
Noer, D. (1987). Partai Islam di Pentas Nasional 1945-1965. Pustaka Utama Grafiti.
Noer, D. (1990). Mohammad Hatta Biografi Politik. Lembaga Penelitian, Pendidi-

kan, Penerangan Ekonomi, dan Sosial.
Oetoma, J. (1987). Perspektif Pers Indonesia. LP3ES.
Oetoma, J. (1992). Mencoba Mewarisi Api Perjuangan Pers Mochtar Lubis. Harian 

Kompas.
Pauker, G. J. (1967). Indonesia in 1966: The Year of Transition. The Rand Corpora-

tion.
Prastowo, R. B. (2017). Muncul dan Perkembangannya Surat Kabar Pikiran Rakyat 

Sampai Awal Orde Baru di Bandung (1950-1974). Thesis. Universitas Negeri 
Yogyakarta.



32 Kalijaga Journal of  Communication, Vol. 7, No. 1, 2025: 1-32

Andi Sebastian, Ardi Tri Yuwono, Pieter-Jan Clumpers, Mustafa Basara

Proesponegoro, M. D., & Notosusanto, N. (1984). Sejarah Nasional Indonesia Jilid 
VI. Balai Pustaka.

Ritonga, R. (2014). Masa Depan Komunikasi, Masa Depan Indonesia: Jurnalisme 
Profesional dan Literasi Media. Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia.

Rizkiansyah, M. F., Kamil, M. G., & Handoko, D. (2024). Analisis Etika Periklanan 
Politik Era Soekarno (1945-1967). Humanus: Jurnal Sosiohumaniora Nu-
santara, 1(3), 424–434.

Rowa, H. (2015). Demokrasi dan Kebangsaan Indonesia. Institut Pemerintahan 
Dalam Negeri.

Said, T. (1988). Sejarah Pers Nasional dan Pembangunan Pers Pancasila. Haji Masa-
gung.

Schwarz, A. (1994). A Nation In Waiting: Indonesia in The 1990s. Allen & Unwin.
Siahaan, H., & Purnomo, T. W. (1993). Tajuk-tajuk dalam Terik Matahari: Empat 

Puluh Tahun Surabaya Post. Yayasan Keluarga Bhakti.
Sjahril, T., & Sjureich, M. (1971). Garis Perkembangan Pers di Indonesia. Serikat 

Penerbit Surat Kabar.
Smith, E. C. (1986). Pembreidelan Pers di Indonesia. Pustaka Grafitipers.
Soebagijo, L. N. (1977). Sejarah Pers Indonesia. Dewan Pers.
Soebagijo, L. N. (1981). Jagat Wartawan Indonesia. Gunung Agung.
Soebagijo, L. N., & Soendoro. (1978). Lima Windu “Antara”: Sejarah & Perjuan-

gannya. LBKN Antara.
Sophiaan, M. (1979). Wilopo dan Peristiwa 17 Oktober. Gunung Agung.
Surjomihardjo, A. (2002). Beberapa Segi Perkembangan Sejarah Pers di Indonesia. 

Kompas.
Suryana, C., Siddiq, M. S., Umam, M. N., Assiddiq, M., Adawiyah, N., & Risalah, N. 

A. (2022). Demokrasi Politik Indonesia. Thesis. UIN Sunan Gunung Djati. 
Suwirta, A. (2004). 50 Tahun Jurusan Pendidikan Sejarah FPIPS UPI, 1954-2004: 

Mozaik Pemikiran tentang Sejarah, Pendidikan Sejarah, dan Budaya. Historia 
Utama Press.

Suwirta, A. (2008). Dinamika Kehidupan Pers di Indonesia Pada Tahun 1950-1965: 
Antara Kebebasan dan Tanggung Jawab Nasional. Sosiohumanika, 1(2), 
47–80.

Syafriadi. (2023). Demokrasi dan Kebebasan Pers. Bina Karya.
Yuwono, A. T., & Basara, M. (2024). Faktor Pendorong Nahdlatul Ulama dalam 

Mengadopsi Konsep Demokrasi Terpimpin dari Presiden Soekarno (1959-
1965). NAHNU: Journal of Nahdlatul Ulama and Contemporary Islamic 
Studies, 2(2), 399–416.

Zulianto, A., Atmaja, H. T., & Suharso, R. (2016). Perkembangan Persurat Kabaran 
Suara Merdeka di Semarang Tahun 1950-2005. Journal of Indonesian History, 
5(1), 1–9.


