Peningkatan Hasil Belajar IPS Materi Perdagangan Internasional melalui Model Discovery Learning pada Siswa MTs Negeri 4 Gunungkidul
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpm.2022.71.07Keywords:
Discovery learning, Learning outcomesAbstract
This research aims to improve student learning outcomes through the application of the Discovery Learning model. The subject of this study is a student of class XI-B MTs Negeri 4 Gunungkidul for the 2021/2022 school year on IPS subjects in International Trade materials. The study used classroom action research methods conducted through two cycles including planning, implementation, observation, and reflection activities. The results showed an increase in student learning outcomes each cycle. The assessment of student learning outcomes in cycle I obtained an average of 58.5 grades with less criteria and 40.6% completeness, while in cycle II obtained an average score of 71.32 with sufficient criteria and 75% completeness. Discovery learning model can be applied to class XI students in madrasahs to improve learning outcomes.
Downloads
References
Djamarah, S. B. (1999). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Fatmawati. (2018). “Penerapan Model Discovery Learning untuk meningkatkan Hasil Belajar IPS di SDN Suko 2 Kelas IV.” PTK B1 PGSD, FKIP Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Handayani, Titisari. (2015). “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPS Melalui Model Pembelajaran Discovery Siswa Kelas VIII F SMPN 2 Ngemplak Tahun Pelajaran 2014/2015.” JIPSINDO, 2(2).
Ibrahim, M, dan Nur, M. (2000). Pengajaran Berdasarkan Masalah. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
Ilahi, Takdir Mohammad. (2012). Pembelajaran Discovery Strategy & Mental Vocational Skill. Jogjakarta: DIVA Press.
Keputusan Dirjen Pendis 5162. (2018). Juknis Penilaian Hasil Belajar Pada Madrasah Tsanawiyah.
Mulyasa. E. (2008). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Semiawan, C. (1992). Pendekatan keterampilan Proses. Jakarta: PT. Gramedia
Setiawan, Iwan. dkk. (2018). Ilmu Pengetahuan Sosial untuk Siswa SMP/MTs Kelas IX. Jakarta: Kemendikbud.
Sudjana, Nana dan Ahmad Rivai. (2002). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Supanti. (2019). “Penerapan Model Discovery Learning dalam Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IXG SMP Negeri 1 Surakarta Tahun 2017/2018.” HISTORIKA, 22(1).
Suryosubroto. (2002). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Tirtonegoro, Sutratinah. (2001). Penelitian Hasil Belajar Mengajar. Surabaya: Usaha Nasional.
Yupita, Ina Azaria. (2013). “Penerapan Model Discovery Learning untuk meningkatkan Hasil Belajar IPS di SD.” Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1).