Pengaruh Model Pembelajaran Scramble terhadap Minat dan Hasil Belajar Matematika di SD Negeri Nanggulan Maguwoharjo
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpm.2022.72.14Keywords:
Interest, learning outcomes, scramble modelAbstract
This study aims to determine the influence of the scramble learning model on the interest and learning outcomes of fourth grade mathematics at SDN Nanggulan. This type of research is a Quasi Experiment with a quantitative approach. Data collection techniques using questionnaires, tests, interviews and documentation. Hypothesis testing using Multivariate Of Analysis Variance (MANOVA).To test the data analysis is done by using the SPSS application. The results showed that 1) There is an influence of the scramble learning model on the interest in learning mathematics of fourth grade students with the results of the univariate test analysis, namely the sig value. 0.037 < 0.05 and it can be said that Ha is accepted. 2) There is an influence of the scramble learning model on the fourth grade students' mathematics learning outcomes with the results of the univariate test analysis, namely the value of sig. 0.038 < 0.05 and it can be said that Ha is accepted. 3) There is an effect of the Scramble learning model on the interest and learning outcomes of fourth grade students in mathematics. This is based on the results of the multivariate test analysis, namely the results of the Pillai's Trace, Wilks' Lambda, Hotelling's Trace and Roy's Largest Root tests have a sig value. of 0.040 < 0.05 and it can be said that Ha is accepted.
Downloads
References
Apriliyanti, E., & dkk. (2017). “Penerapan Model Pembelajaran Scramble terhadap Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Model Pembelajaran, 2(3).
Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara.
Astriani, W., & Sudarma, I. K. (2019). “Pengaruh Model Pembelajaran Scramble Berbantuan Media Gambar terhadap Hasil Belajar IPA.” Jurnal Pedagogic dan Pembelajaran, 2(2).
Deviana, N. L. N., Wiarta, I. W., & Wiyasa, K. N. (2017). “Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Berbantuan Bahan Manipulatif Berpengaruh Terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika.” Journal of Education Technology, 1(2).
Djali. (2007). Psikologi Pendidikan. Bumi Aksara.
Fahrurrozi, & Hamdi, Syukrul. (2017). Metode Pembelajaran Matematika. Universitas Hamzanwadi Press.
Fu’ad, Zaki, A., & dkk. (2017). “Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas I SDN 7 Kute Panang.” Jurnal Tunas Bangsa, 13(1).
Hanafiah, N., & Suhana, C. (2009). Konsep Strategi Pembelajaran. Refika Aditama.
Hasratuddin. (2014). “Membangun Karakter Melalui Pembelajaran Matematika.” Paradikma: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2).
Imam, F., Wasitohadi, & Sri Rahayu. (2018). “Peningkatan Minat Belajar Tematik Mupel IPA Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Siswa Kelas 5 SDN Salatiga 09 Tahun Pelajaran 2017/2018.” Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(1).
Kartika, S., Husni, H., & Millah, S. (2019). “Pengaruh Kualitas Sarana dan Prasarana terhadap Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1).
Machali, I. (2021). “Metode Penelitian Kuantitatif (Panduan Praktis Merencanakan, Melaksanakan, dan Analisis dalam Penelitian Kuantitatif).” Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/50344/
Maimun. (2014). Menjadi Guru yang Dirindukan. Kurnia Kalam Semesta.
Maulida Agustini, I. (2019). “Pengaruh Model Pembelajaran Scramble Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema 1 Kelas II MI Al-Mursyidiyyah Al-Syafi’iyyah” Skripsi, UIN Syarif Hidayatullah.
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). “Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa.” Prosiding Sesiomadika, 2(1c).
Purwanto. (2014). Evaluasi Hasil Belajar. Pustaka Pelajar.
Qamariah, N., Gummah, S., & Prasetyo, D. S. B. (2016). “Penerapan Model Pembelajaran Scramble untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa.” Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 4(1).
Qurrota A’yun, Q., & Mulyani. (2018). “Pengaruh Model Pembelajaran Scramble terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN Lidah Wetan Ii Surabaya.” JPGSD, 6(12).
Rahmayanti, H., Hakim, A., & Fajar, F. (2021). “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas Empat Di Kabupaten Sidrap.” Pinisi Journal of Education, 1(2).
Ratnasari, I. W. (2017). “Hubungan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika.” Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2).
Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). “Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2).
Sanjaya, W. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenadamedia.
Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Ar Ruzz Media.
Slameto, S. (2010). “Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya (IV).” Rineka Cipta. https://adoc.pub/slameto-belajar-dan-faktor-faktor-yang-mempengaruhinya-jakar.html
Subandriyo, & Faishol, R. (2019). “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMA Al Hikmah.” Tadrisuna : Jurnal Pendidikan Islam Dan Kajian Keislaman, 2(1).
Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT Remaja Rosakarya.
Zuchdan Sumira, D., Herawati, T., & Deayanti. (2018). “Pengaruh Metode Scramble dan Minat Baca terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar.” Indonesian Journal of Primary Education, 2(1).