The Effectiveness of Telegram Quizzes in Enhancing Arabic Language Content Mastery Among Participants of the Sabilurrasyad Arabic Course in Bandung
Efektivitas Kuis Telegram dalam Meningkatkan Penguasaan Materi Bahasa Arab bagi Peserta Kursus Bahasa Arab di Sabilurrasyad Bandung
DOI:
https://doi.org/10.14421/edulab.2025.101.01Keywords:
Content mastery, Effectiveness, Learning media, Telegram quizAbstract
Purpose – This study aims to investigate the implementation, effectiveness, strengths, and limitations of the Telegram quiz feature as a learning medium in Arabic language instruction. The study adopts a quantitative descriptive approach with an experimental research design.
Design/methods/approach – The study employed a descriptive quantitative approach with an experimental design using a one-group pretest-posttest model. Data were collected through questionnaires and tests (pre-test and post-test) administered to 10 course participants. The results were then analyzed through hypothesis testing using a paired sample t-test.
Findings – The findings indicate a significant difference in participants' mastery of Arabic language material after using the Telegram quiz. Based on data analysis from 10 course participants, a significant improvement in Arabic language mastery was observed following the use of Telegram quizzes, with mean scores rising from 89.90 (pre-test) to 94.60 (post-test) (Sig. = 0.027 < 0.05; t = 2.645 > tₜₐbₗₑ = 2.262). The Telegram quiz feature was found to be practical and user-friendly, offering a multiple-choice format that facilitates recall and comprehension of learning material. Its interface is engaging and enjoyable, and it provides immediate feedback on whether the selected answer is correct or incorrect. However, certain limitations were identified, including the small font size that can hinder readability, the inability of quiz creators to edit questions or answers once published, and the requirement for stable internet access or data availability for implementation.
Research implications/limitations – These findings suggest that Telegram quizzes can serve as an effective alternative instructional medium for non-formal Arabic language education. However, the study is limited by its focus on a single social media platform and a small sample size.
Originality/value – This study contributes to the expanding body of research on digital learning media by specifically addressing the pedagogical value of Telegram’s quiz feature, a tool that has received limited attention in the context of non-formal Arabic language instruction.
Abstrak
Tujuan – Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji implementasi, efektivitas, kelebihan, dan keterbatasan fitur kuis Telegram sebagai media pembelajaran dalam pengajaran bahasa Arab. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif deskriptif dengan desain penelitian eksperimen.
Desain/metode/pendekatan – Penelitian ini menerapkan pendekatan kuantitatif deskriptif dengan desain eksperimen menggunakan model one-group pretest-posttest. Pengumpulan data dilakukan melalui kuesioner dan tes (pre-test dan post-test) yang diberikan kepada 10 peserta kursus. Data hasil penelitian dianalisis menggunakan uji hipotesis dengan teknik paired sample t-test.
Temuan – Hasil penelitian menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan dalam penguasaan materi bahasa Arab peserta setelah menggunakan kuis Telegram. Berdasarkan analisis data dari 10 peserta kursus, terjadi peningkatan signifikan dalam penguasaan bahasa Arab setelah penggunaan kuis Telegram, dengan rata-rata skor meningkat dari 89,90 (pre-test) menjadi 94,60 (post-test) (Sig. = 0,027 < 0,05; t = 2,645 > tₜₐbₗₑ = 2,262). Fitur kuis Telegram dinilai praktis dan mudah digunakan, dengan format pilihan ganda yang memudahkan peserta dalam mengingat dan memahami materi pembelajaran. Antarmukanya menarik dan menyenangkan serta memberikan umpan balik langsung mengenai jawaban yang benar atau salah. Namun, terdapat beberapa keterbatasan, seperti ukuran huruf yang kecil sehingga mengganggu keterbacaan, tidak adanya opsi untuk mengedit soal atau jawaban setelah dipublikasikan, serta kebutuhan akan koneksi internet yang stabil atau ketersediaan data.
Implikasi/batasan penelitian – Temuan ini menunjukkan bahwa kuis Telegram dapat menjadi alternatif media pembelajaran yang efektif dalam pendidikan bahasa Arab non-formal. Namun, penelitian ini memiliki keterbatasan karena hanya berfokus pada satu platform media sosial dan jumlah sampel yang kecil.
Orisinalitas/nilai – Penelitian ini memberikan kontribusi pada pengembangan kajian media pembelajaran digital dengan secara khusus menyoroti nilai pedagogis dari fitur kuis Telegram, sebuah alat yang masih jarang dibahas dalam konteks pengajaran bahasa Arab non-formal.
Downloads
References
Abdul Qadir. (2022). Shu’ubaatu At-Ta’allum. Universitas Ibnu Khaldun Tiaret. http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/12372
Ahmad Raf’i Fauzi. (2021). Tanfidz Quizz bi Wasilati Qanah Telegram Litarqiyati Al-Kafaah Al-Ma’rifiyah wa Al-Kafaah AN-Nafsiyyah Al-Harkiyyah fii Ta’allumi Al-Qawa’id Al-Lughati Al-‘Arabiyyati ‘Inda Ash-Shaffi Al-‘Asyira bi Al-Madrasati Ats-Tanawiyyati Al-Islamiyyati Ma’arif Al-Mu’allimat Ponorogo As-Sanah Ad-Dirasiyyati 2021/2022 [IAIN Ponorogo]. http://etheses.iainponorogo.ac.id/17733/1/Skripsi%20AHMAD%20RIFAI%20PAUZI%20210517054.pdf
Amalia, N. H., & Hidayat, N. (2018). Penggunaan Media Teka-Teki Silang (Crossword Puzzle) dalam Meningkatkan Kemampuan Baca Tulis Kosakata Bahasa Arab Peserta Didik Kelas III MI Ma’arif Giriloyo 1 Bantul. Al-Bidayah : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(1), Article 1. https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v10i1.133
Ananda, R., & Fadhli, M. (2018). Statistik Pendidikan (Teori dan Praktik Dalam Pendidikan) (Pertama). CV. Widya Puspita.
Damopolii, V., Bito, N., & Resmawan, R. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Pada Materi Segiempat. ALGORITMA: Journal of Mathematics Education, 1(2), 74–85. https://doi.org/10.15408/ajme.v1i2.14069
Dhanan, A., & Iwan, M. (2021). Penggunaan Aplikasi Telegram Untuk Kegiatan Pembelajaran Jarak Jauh Pada Mata Kuliah Bahasa Inggris Materi Speaking Pada Mahasiswa Universitas Maritim Amni Semarang. Prosiding Kemaritiman 2021. http://repository.unimar-amni.ac.id/3840/
Furoidah, A. (2020). Media Pembelajaran dan Peran Pentingnya dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.36835/alfusha.v2i2.358
Hardani, Helmiana Andriani, Jumari Ustiawaty, Evi Fatmi Utami, Ria Rahmatul Istiqomah, Roushandy Asri Fardani, Dhika Juliana Sukmana, & Nur Hikmatul Auliya. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. CV. Pustaka Ilmu Group.
Holilulloh, A., & Ahmad, A. M. (2020). تيسير تعلم اللغة العربية والدّراسات الإسلامية عند اللغويّين الحديثين. Imtiyaz : Jurnal Pendidikan dan Bahasa Arab, 4(1), Article 1.
KBBI V (V). (t.t.). Badan Bahasa Kemendikbud.
Maarif, T. I. (2020). Fa’aliyatu Istikhdam Wasail Scrapbook At-Ta’limiyyati Kitarqiyati Maharat Al-Kitabah fii Madrasati Insan Permata Al-Mutawassithati Al-Mutakamilati Al-Islamiyyati Tasik Madu [Undergraduate, UIN Maulana Malik Ibrahim Malang]. http://etheses.uin-malang.ac.id/20900/
Magdalena, I., Annisa, M. N., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis Penggunaan Teknik Pre-Test dan Post-Test pada Mata Pelajaran Matematika dalam Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran di SDN Bojong 04. NUSANTARA, 3(2), 150–165.
Mahmudah, S. (2018). Media Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab, 20(01), 129. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i01.1131
Maulidiyah, I. (2022). Efektivitas Aplikasi Telegram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 75. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v10n1.p75--88
Nengrum, T. A., & Arif, Muh. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran dalam Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab. `A Jamiy : Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 9(1), 1–15. https://doi.org/10.31314/ajamiy.9.1.1-15.2020
Pane, A. (2018). Urgensi Bahasa Arab; Bahasa Arab Sebagai Alat Komunikasi Agama Islam. Komunikologi: Jurnal Pengembangan Ilmu Komunikasi Dan Sosial, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.30829/komunikologi.v2i1.5452
Priadana, M. S., & Sunarsi, D. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif. Pascal Books.
Primaningtyas, M., & Setyawan, C. E. (2019). Urgensi Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam di Era Revolusi Industri 4.0. SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.54396/saliha.v2i2.29
Pujihastuti, I. (2010). Prinsip Penulisan Kuesioner Penelitian. CEFARS : JURNAL AGRIBISNIS DAN PENGEMBANGAN WILAYAH, 2(1), Article 1.
Qamar, K., & Riyadi, S. (2018). Efektivitas Blended Learning Menggunakan aplikasi Telegram. At-Tajdid : Jurnal Ilmu Tarbiyah, 7(1).
Radhiyatul Fitriya. (2022). Tathbiq At-Ta’lim [Masters, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim]. http://etheses.uin-malang.ac.id/40967/
Rois, I. N., & Setyawan, C. E. (2021). Penggunaan Aplikasi Telegram sebagai Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Peminatan di MAN 1 Kulon Progo. Proceeding of Annual International Symposium on Arabic Language, Culture and Literarture, 1(1).
Rufaidah, M. F., Laura, H. M., & Hendra, F. (2020). Pengguanaan Channel Telegram dan Group Whatsapp dalam Pembelajaran Tata Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab.
Susanto, F., Hidayat, R., Rahayu, E. M., Hertiki, Arbani, A. N., & Soelistijowati, J. O. (2021). Pemanfaatan Quiz Bot Telegram dalam Pembelajaran Menyimak Bahasa Inggris. Jurnal Penamas Adi Buana, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.36456/penamas.vol4.no2.a2784
Ulfa, R. (2021). Variabel Penelitian dalam Penelitian Pendidikan. Al-Fathhonah: Jurnal Pendidikan dan Keislaman, 1(1).
Veti Nur Fatimah. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas IX Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Sleman Yogyakarta [Universitas Islam Indonesia]. https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/11931
Zarkasyi, A. H. (2014). Waqi’ Ta’limi Al-Lughati Al-’Arabiyyati fii Al-Ma’hadi wa Al-Madarisi bi Indonesia. Lisanu ad-Dhad, 01(02). https://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/lisanu/article/view/451/406
Zulfa, D. R., & Huda, N. (2021). Efektivitas Media Mentimeter Pada Pemahaman Materi Bahasa Arab Era Pandemi Covid-19. Alibbaa’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.19105/ajpba.v2i1.4142
فتحية, ي. (2023). صعوبات التعلم. جامعة الجوزائر 2 أبو القاسم سعد الله. http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/5626
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Natasya Farhati Yunis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.