Efektifitas Metode Drill untuk Kosa-Kata Bahasa Arab Berdasarkan Hasil Permainan Teka-Teki Silang Siswa Kelas VII MTs Subulul Huda Nganjuk

Authors

  • Naela Alfa Ruhama UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.14421/mahira.2023.13.01

Keywords:

Teaching Materials, Learning, Phonology

Abstract

The drill method is a method used in learning. With practical exercises that are carried out repeatedly and continuously to gain practical skills and dexterity about the knowledge learned by students.  This study aims to determine how the effectiveness of the drill method in improving students' memorization of mufrodat, which the results of the application are presented in a crossword puzzle game for class VII students of Mts. Subulul Huda nganjuk. This research includes descriptive qualitative research, using data collection techniques in the form of observation, interviews, and documentation. Data analysis is done by data reduction, data description, and conclusion drawing. The results of this study indicate that the application of the drill method can improve students' memorization of mufrodat. This is known through the results of the crossword puzzle game conducted by class VII students of Mts. Subulul Huda Nganjuk. In addition, researchers also found some difficulties faced by students in memorizing mufrodat in this study, including different educational backgrounds of students, a less supportive environment and knowledge of Arabic which is still taboo in the view of most students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, Zainuddin. No Titlemetode Penelitian Hukum, 2011.

Anitah, Sri. Media Pembelajaran. Surakarta : Yuma Pustaka, 2010.

Arif Muh. “METODE LANGSUNG ( DIRECT METHOD ) DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB A . PENDAHULUAN Belajar Dan Memahami Bahasa Asing Menjadi Kebutuhan Saat Ini , Baik Karena Tuntutan Karier Maupun Karena Kebutuhan Dalam Dunia Akademik , Termasuk Mempelajari Bahasa Arab Yan.” Al-Lisan Jurnal Bahasa Dan Pengajaranya 4, no. 1 (2019): 44–56.

Arsyad, M. Husni. “Metode-Metode Pembelajaran Bahasa Arab Berdasarkan Pendekatan Komunikatif Untuk Meningkatkan Kecakapan Berbahasa.” Shaut Al Arabiyyah 7, no. 1 (2019): 13. https://doi.org/10.24252/saa.v1i1.8269.

FAJRIAH, ZAHRATUN. “Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab ( Mufradat ) Melalui Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar ( Penelitian Tindakan Pada Siswa Kelas I Mi Nurul Hakimkediri Lombok Barat Tahun 2015 ) Paud Pps Universitas Negeri Jakarta Hadits , Aqidah Akhlak Dan S.” Jurnal Pendidikan Usia Dini 9, no. 1 (2015): 107–26.

Hamdayana, J. Metodologi Pembelajaran. jakarta: bumi aksara, 2017.

Ilmiah, Jurnal, and Multi Sience. “Jurnal Ilmiah Multi Sience” 2, no. 1 (2020): 141–63.

Jamroh, Nur Maya Badriyatul, and Khoiratun Nisa. “Implementasi Metode Drill Dalam Meningkatkan Hafalan Kosakata Bahasa Arab Di Madrasah Aliyah Al Amiriyyah Blokagung Banyuwangi.” TADRIS AL-ARABIYAT: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab 1, no. 02 (2021): 317–33. https://doi.org/10.30739/arabiyat.v1i02.1405.

Kridalaksana, Harimurti. Kamus Linguistik. Jakarta: PT.Gramedia Pustaka Utama, 1993.

M. Khalilullah, S.Ag. MA. “Permainan Teka-Teki Silang Sebagai Media Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (Mufradat).” Jurnal Pemikiran Islam 37, no. 1 (2012): 15–26. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/Anida/article/viewFile/309/292.

Majid, A. Strategi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2017.

Mayasari, Annisa, and Opan Arifudin. “Penerapan Model Pembelajaran Nilai Melalui Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Siswa.” Antologi Kajian Multididiplin Ilmu[Al-Kamil] 1, no. 1 (2023): 47–59.

Misbahuddin, Muhammad, and Andy Fahmi Halim. “Penerapan Metode Drill Dalam Proses Pembelajaran Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Kelas 2 Sd Pkbm Permata Sunnah Sidoarjo.” Jurnal Al-Fawa’id : Jurnal Agama Dan Bahasa 12, no. 2 (2021): 257–66. https://doi.org/10.54214/alfawaid.vol12.iss2.238.

Moeloeng, lexy j. Metodologi Penelitian Kualitatif, 2017.

Munthe, Ade Lutfi Fitriyah, and Nanda Rahayu Agustia. “Penerapan Metode Drill Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Kelas VII Mts Yp. Al- Manar Hamparan Perak.” Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman 8, no. 1 (2023): 273–82.

Musyadad, Vina Febiani, Hanafiah Hanafiah, Rahman Tanjung, and Opan Arifudin. “Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru Dalam Membuat Perangkat Pembelajaran.” JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 5, no. 6 (2022): 1936–41. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i6.653.

Nana Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Pt Remaja rosdakarya, 2010.

Nisa, Khoirotun. “Implementasi Metode Drill Untuk Meningkatkan Hafalan Kosa-Kata Bahasa Arab Kelas XII IIK2 Madrasah Aliyah Al-Amiriyah Tahun Ajaran 2021/2022.” Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. 7, no. 1 (1967): 5–24.

Novitasari, E, Supurwoko, and Surantoro. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis It Berbentuk Permainan Ular Tangga Materi Alat Optik.” Jurnal Pendidikan Fisika 1, no. 1 (2013): 37–45.

Nursehah, Uvia, Universitas Primagraha, Universitas Primagraha, and Metode Drill. “PENERAPAN METODE DRILL AND PRACTICE UNTUK” 2, no. 01 (2021).

Palyanti, Mega. “Attractive : Innovative Education Journal” 5, no. 2 (2023).

Parhan, Mohammad Safi’i, and Abdul Rozaq. “Peningkatan Kosakata Bahasa Arab Melalui Media Teka Teki Silang Bergambar.” Journal of Arabic Education & Arabic Studies 2, no. 2 (2023): 1–14.

Rantika, Faishal. “Penggunaan Media Teka Teki Silang Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Ii Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Iman Pengabuan Kabupaten Pali.” JIP: Jurnal Ilmiah PGMI 1, no. 1 (2016): 178–90.

Ridho, Ubaid, Universitas Islam, Negeri Syarif, and Kata Kunci. “Evaluasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab” 20, no. 01 (n.d.).

Roestyah. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2008.

Sanapiah faisal. Format-Format Penelitian Sosial. Cet. 5. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2001.

Sirajuddin shaleh. Analisis Data Kualitatif. Bandung: Pustaka Ramadhan, 2017.

Sofiani. “Peningkatan Keterampilan Berbahasa Siswa Melalui Pemanfaatan Media Teka-Teki Silang: Menciptakan Kelas Yang Menyenangkan” 21, no. 2 (2018).

Sugiono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R & D. Jakarta: Alfabeta, 2008.

———. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R & D. Bandung: Alfabeta, 2017.

suharsimi arikunto. Dasar Dasar Evaluasi Pendidikan. jakarta: bumi aksara, 2006.

Sumiati, S. “Metode Drill Dalam Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab.” Al-Maraji’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2019, 1–12. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/al-maraji/article/view/3649.

Syahril, Mardhatillah, Puput Nurshafnita, and Fauziah Nasution. “Metode Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” EduInovasi: Journal of Basic Educational Studies 3, no. 1 (2023): 91–96. https://doi.org/10.47467/edui.v3i1.2869.

Terkait, Strategi, Menurunkan Kecemasan, and Mendorong Diri Sendiri. “INSTITUT AGAMA ISLAM SUNAN KALIJOGO MALANG P-ISSN 2622-6723 E-ISSN 2721-9488 Volume 4 , Nomor 2 Desember 2022 P-ISSN 2622-6723 E-ISSN 2721-9488” 4, no. 2 (2022): 106–17.

Downloads

Published

2025-04-25

Issue

Section

Articles