Pengaruh Metode SQ3R dalam Pembelajaran Maharah Al-Qira'ah di Kelas VIII MTs An-Nizomiyah Tebo Jambi

Authors

  • Yulva Maya Padilah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Putri Aldina Fahira UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.14421/mahira.2024.23.06

Keywords:

Al-Qira’ah Skill, Learning, Learning Method, SQ3R Method

Abstract

This research discusses learning Arabic, especially maharah al-qira'ah, using the SQ3R method. The aim of this research is to determine the effect of the SQ3R method in learning maharah al-qira'ah in class VIII at MTs An-Nizomiyah Tebo Jambi. This type of research is quantitative research with an experimental approach with a quasi experimental design. Data collection techniques used were tests, observation and documentation. The data analysis technique uses the t-test, but before carrying out the t-test, the researcher used SPSS 29 for the normality test and homogeneity test, because the data must be normal and homogeneous. The results of learning maharah al-qira'ah for class VIII students at MTs An-Nizomiyah Tebo Jambi using the SQ3R method in the experimental class before using the SQ3R method were 54.5769 and after using it were 84.3077. Based on the analysis of test results in the experimental chapter, the t-test shows a calculated "T" result of 12.065 and a "T" table of 1.70814. The result of "T" calculated" is higher than "T" Table. The result of Sig. (2. tailed) is 0.00 which is less than <0.05. This means that there is an influence of the SQ3R method on learning maharah al-qira'ah for students class VIII MTs An-Nizomiyah Tebo Jambi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Penelitian Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2013.

Asrulla, Risnita, M. Syahran Jailani, dan Firdaus Jeka. “Populasi dan Sampling (Kuantitatif), Serta Pemilihan Informan Kunci (Kualitatif) dalam Pendekatan Praktis.” Jurnal Pendidikan Tambusai 7, no. 3 (2023): 26320–26332.

Dewi, Dian Kirana, Safruddin Safruddin, Heri Setiawan, dan Muhammad Makki. “Pengaruh Metode SQ3R terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Peserta Didik Kelas IV SDN 2 Rumak Tahun Pelajaran 2020/2021.” Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan 9, no. 1 (18 Juni 2021): 44–51.

Diah, Halimatus, dan Melvi Azizatun Ni’mah. “Metode Contextual Teaching And Learning dalam Pembelajaran Maharah Qira’ah: Metode Pembelajaran, Metode Contextual Teaching And Learning, Maharah Qira’ah.” Revorma: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran 3, no. 1 (5 Mei 2023): 26–41. https://doi.org/10.62825/revorma.v3i1.35.

Hanafi, Abdul Halim. Metodologi Penelitian Berparadigma Positivistik. Bandung: Hakim Publishing, 2020.

Hasanah, Temu Nurul. “Efektivitas Penggunaan Metode Tutor Sebaya (Peer Tutoring) untuk Meningkatkan Maharah Qira’ah pada Peserta Didik Kelas XI IPA di Madrasah Aliyah Negeri 1 Yogyakarta.” Shaut al Arabiyyah 8, no. 2 (10 Desember 2020): 101–112. https://doi.org/10.24252/saa.v8i2.15142.

Ilmiani, Aulia Mustika, Ahmadi Ahmadi, Nur Fuadi Rahman, dan Yulia Rahmah. “Multimedia Interaktif untuk Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab.” Al-Ta’rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab 8, no. 1 (Juni 2020): 17–32.

Maghfiroh, Nisaul, dan Ilyas Rozak Hanafi. “Peran Metode Pembelajaran terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam.” MindSet: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4 Mei 2023, 236–244. https://doi.org/10.58561/mindset.v2i1.74.

Manzilah, Farah Diana, Fatimah Firdaus, dan Ananda Nova Saraswati. “Penggunaan Metode Peer Teaching dalam Pembelajaran Maharah Qiro’ah pada Shobahullughoh di MSAA UIN Malang.” International Conference of Students on Arabic Language 4, no. 0 (18 Juli 2020): 268–282.

“Model Pembelajaran SQ3R untuk Mengembangkan Kemampuan Literasi Siswa | Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika.” Diakses 26 Juni 2024. https://www.kalamatika.matematika-uhamka.com/index.php/kmk/article/view/18.

“Penerapan SQ3R untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas III di Sekolah Dasar | Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK).” Diakses 26 Juni 2024. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/8723.

Putri, Wakhidati Nurrohmah. “Pengaruh Media Pembelajaran terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah.” LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature 1, no. 1 (1 Juli 2017): 1–16. https://doi.org/10.18326/lisania.v1i1.1-16.

Rachmat, Agung, dan Iwan Krisnadi. “Analisis Efektifitas Pembelajaran Daring (Online) untuk Siswa SMK Negeri 8 Kota Tangerang pada Saat Pandemi Covid-19,” t.t.

رشدي أحمد طعيمة. طرائق تدريس اللغة العربية لغير الناطقين بها. إليسيكو: منشورات المنظمة الإسلامية للتربية و العلوم و الثقافة، ٢٠٠٣.

“15420022 BAB I_V_ DAFTAR PUSTAKA.pdf.” Diakses 26 Juni 2024. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/40535/1/15420022%20%20BAB%20I_V_%20DAFTAR%20PUSTAKA.pdf.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2016.

Widiyono, Aan. “Penerapan ZD Soft Screen Recorder terhadap Hasil Belajar Materi PAP & PAN di Era New Normal.” KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional 3, no. 1 (6 Januari 2021): 269–280.

Downloads

Published

2025-05-06

Issue

Section

Articles